Lær at undgå stress – søvn og realistiske ambitioner!

Hvordan undgår man stress?

Det er umuligt at give en konkret opskrift på, hvordan du undgår stress. Det kan være individuelt, hvad der stresser en, og hvordan denne udløses. Dog findes der nogle gode råd til, hvordan man mindsker chancerne og sandsynligheden for at blive ramt af stress. 

Hvad er dine forventninger og dine ambitioner?

De fleste mennesker har både forventninger og ambitioner i livet. Jeg tror på, at disse er nødvendige. Langt hen af vejen er disse også gode og fungerer mest af alt som motivationsfaktorer, der baner vejen og afhjælper os med at realisere vores respektive og individuelle mål. Sommetider bliver både forventninger og ambitioner dog en negativ faktor i stedet for. 

Det er nemlig utroligt vigtigt, at forventningerne og ambitionerne har et realistisk udgangspunkt. Det kræver ofte også, at man formår at tilpasse dem løbende og undervejs. Sommetider må de måske lægges helt på hylden for en stund. Sommetider må man helt fjerne dem, fordi der er noget andet, der fylder mere. Det er vigtigt ikke at fastlåse sig på sine ambitioner og forventninger. Det er vigtigt, at de er fleksible og ikke er styrende for ens liv. 

En stressfaktor er nemlig, at det kan udløse en direkte stress lidelse, hvis ikke man ser et sammenspil mellem ambitioner og forventninger og ens virkelighedsbillede – der hvor man befinder sig. Hvis man konstant føler, at man skal halse efter, aldrig når det man skal og altid må tænke flere dage frem i tiden, kan det være en god indikator på, at man bør tage sine forventninger og ambitioner til genovervejelse. 

Er de i virkeligheden mere en hæmsko end en egentlige hjælpende hånd eller guideline i livet? Stil ofte sig selv det spørgsmål og mærk derefter godt efter. Hvordan føles det? Hvordan har du det?

Prioriter din søvn

Søvn er alfaomega – vi kan med andre ord ikke overleve uden søvn. Vi skal derfor både gerne have nok søvn men også god søvn. Altså, en søvn for kroppen og dens organer får lov til at komme helt væk. Det er derfor vigtigt at prioritere sin søvn højt – tabt søvn er svært at indhente og har en direkte indvirkning på dit helbred på længere sigt. Snart derfor allerede i dag. 

For at skabe de bedste rammer for god og tilpas søvn, kan det være godt at etablere en døgnrytme, der inkluderer faste sengetider. Det skaber struktur og et mønster, som kroppen kan følge. 

Det handler om at undgå stress

 

Læs også Skab nye muligheder for dig selv med en mindfulness instruktør uddannelse hos playaprincipe.dk.